DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Toilet. Togførerkupé fra 1939/43 og herefter 59 pladser.

Bygget af Scandia 1929. Ombygget 1939 af Cvk Ar med togførerkupe, 59 pladser og tara 14 tons. Udrangeret 1962. Ombygget 1963 af Cvk Ar til Specialvogn 286.

Oml. 1941 fra: DSB FE 12144.
Længde:
13,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
13,7 tons
Akselafstand:
8,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
62
Antal:
35 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
DSB MZ 1422
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak