DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Toilet. Togførerkupé fra 1939/43 og herefter 59 pladser.
Bygget af Scandia 1928. Tara 13,2 tons. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Udrangeret 24/4-61.
Oml. 1941 fra: DSB FE 12114.
Længde:
13,7 m.

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
13,7 tons

Akselafstand:
8,2 m.

Kupeer:
2 

Pladser 2. kl.:
62 

Antal:
35 stk.

Danske privatbaner
Læs historien om:
Lollandsbanen
Lollandsbanen

Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mere