DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Toilet. Togførerkupé fra 1939/43 og herefter 59 pladser.

Bygget af Scandia 1928. Tara 13,2 tons. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Udrangeret 24/4-61.

Oml. 1941 fra: DSB FE 12114.
Længde:
13,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
13,7 tons
Akselafstand:
8,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
62
Antal:
35 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lollandsbanen
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak