DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB FD 4802
(Retur til oversigt)Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 12 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".
Bygget af Scandia 1927. Udrangeret 1956.
Oml. 1941 fra: DSB FD 12032.
Længde:
11,06 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
10,4 tons
Akselafstand:
6 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
11 stk.
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet