DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Bivogn til motorvogn litra MC. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".

Bygget af Scandia 1927. Udrangeret 1956.

Oml. 1941 fra: DSB FB 12022.
Længde:
10,26 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
10 tons
Akselafstand:
5,4 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
2 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak