DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CV 4313
(Retur til oversigt)Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. 4329: System Pintsch. Toilet.
Bygget af Scandia 1921. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1959.
Oml. 1941 fra: DSB CZ 10573.
Længde:
14,82 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
19 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
5
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
35 stk.
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere