DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller Westinghouse. Toilet.

Bygget af Scandia 1916. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Var pladebeklædt. Beskadiget 16/3-45 ved sabotage ved Brøndbyøster. Fra 1955: "Togførervogn nr. 44". Udrangeret 25/6-58.

Oml. 1941 fra: DSB CC 10806.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
75 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Svenska-lok
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak