DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Tjenestekupe. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, Weilbach & Cohn eller Westinghouse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Toilet.

Bygget af Scandia 1917. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1966.

Oml. 1941 fra: DSB CC 10785.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
76 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak