DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CXM 4520
(Retur til oversigt)Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater. Toilet. Kakkelovn. Brummerledning fra 1943.
Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1943 fra CXM 4517. Ombygget 1949 med togførerkupe. Fra 1955: "Togførervogn nr. 14". Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 327.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
16 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
43
Antal:
29 stk.
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet