DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CXM 4528
(Retur til oversigt)Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater. Toilet. Kakkelovn. Brummerledning fra 1943.
Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1947 med togførerkupe. Fra 1956: "Togførervogn nr. 22". Udrangeret 2/7-68. Solgt 1973 til DJK for 115,- kr. Lersøen 1975-76. Renoveret 1976 på Cvk Kh. I drift 1976. 1978 til DJK (D-mask.). I drift 1978-83. Roskilde 1981. Odense 1981-84. Hvalsø 1998-2009. Solgt 2010 til T. Heldal og opsat på sporramme som havehus ved Slagelse. Renoveret med nyt tag, gulv og beklædning.
Oml. 1941 fra: DSB CFM 10138.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
16 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
43
Antal:
29 stk.
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge