DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater. Toilet. Kakkelovn. Brummerledning fra 1943.

Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1948 med togførerkupe. Fra 1954: "Togførervogn nr. 5". Udrangeret 2/7-68.

Oml. 1941 fra: DSB CFM 10115.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
16 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
43
Antal:
29 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Indsend billeder
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak