DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Styrevogn for litra MO. Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse og skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen (3602-08 og 62 dog lavtryksapparater system Pintsch). Toilet. Styreledning A+B+C i bagenden.

Bygget af Scandia 1934. Ombygget 1950 fra CRM 3673. Varmtvandsvarmeanlæg. Ombygget 1961 tilbage til CRM.

Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33,4 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
21 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Billige jernbane T-shirts

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak