DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Styrevogn for litra MO. Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse og skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen (3602-08 og 62 dog lavtryksapparater system Pintsch). Toilet. Styreledning A+B+C i bagenden.

Bygget af Scandia 1928. Ombygget 1951 fra CR 3608. Postkupé. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Omlitreret 1962 tilbage til CR.

Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33,4 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
21 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak