DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CPM 2996
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.
Bygget af DSB 1939. Beskadiget 22/1-45 ved sabotage ved Funder. Udrangeret 1/9-67. Ombygget 1968 af Cvk Ar til Jysk Teknologisk Institut 095 0 998.
Oml. 1941 fra: DSB COM 11397.
Længde:
17,77 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
12,7 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
73
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
Vigerslevulykken
Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.
Læs mere