DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Toilet. Togførerkupé.

Bygget af Scandia 1905. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 9/3-66. Skanderborg 1966.

Oml. 1941 fra: DSB CX 10476.
Længde:
17,11 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
29,8 tons
Bogietapafs.:
11,3 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
70
Antal:
11 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak