DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
2 I kl. kupeer. 2 II kl. kupeer. 4 toiletter. Olielamper. Elektrisk belysning (1910). Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater.
Bygget af Breslau 1884. Vakuumledning. Trykluftledning (1898). Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Omdannet 1927 til CA 98.
Oml. 1893 fra: DSB/JF AC 159.
Længde:
10,63 m.

Indretning:
Kupévogn 

Pladser 1. kl.:
10 

Taravægt:
12,7 tons

Akselafstand:
5 m.

Kupeer:
4 

Pladser 2. kl.:
14 

Antal:
16 stk.


Beklædning:

Pladser 3. kl.:




MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere