DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB EM 2097
(Retur til oversigt)Rejsegodsvogn. Trykluftledning. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Ordreserie K 1916: Litra EM er særlig bestemte til at løbe som rejsegods- og ilgodsvogne i Hurtigtogene. De EM-vogne, der ikke løber i fast tur, skal fortrinsvis benyttes til sendinger (dog ikke levende dyr), der befordres i tog med en større hastighed end 70 km i timen.
Bygget af Scandia 1931. Dynamo System Rosenberg 24 volt fra 1933. Omlitreret 1941 til EC 6211.
Længde:
13,19 m.
Bogietapafs.:
7 m.
Last:
15 tons
Taravægt:
25 tons
Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mere