DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB CT 1285
(Retur til oversigt)2 toiletter. Trykluftbremse. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Spejlglasruder. Togførerkupe. Indsat på Gedserruten. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Tyske slutsignalholdere. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer.
Bygget af Scandia 1912. Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til 64 pladser på fellesklasse uden togførerkupe. Omlitreret 1937 til CM 1285.
Længde:
18,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
37,7 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
Antal:
3 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
64
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere