DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


2 toiletter. Trykluftbremse. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Spejlglasruder. Togførerkupe. Indsat på Gedserruten. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Tyske slutsignalholdere. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer.

Bygget af Scandia 1912. Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til 64 pladser på fellesklasse uden togførerkupe. Omlitreret 1937 til CM 1285.

Længde:
18,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
37,7 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
3 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
64
 
   
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak