DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB EM 2115
(Retur til oversigt)Rejsegodsvogn. Trykluftledning. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Ordreserie K 1916: Litra EM er særlig bestemte til at løbe som rejsegods- og ilgodsvogne i Hurtigtogene. De EM-vogne, der ikke løber i fast tur, skal fortrinsvis benyttes til sendinger (dog ikke levende dyr), der befordres i tog med en større hastighed end 70 km i timen.
Bygget af Scandia 1926. Trykluftbremse fra 1940. Højtryksvarmeapparater fra 1940. Omlitreret 1941 til EC 6229.
Længde:
13,19 m.
Bogietapafs.:
7 m.
Last:
15 tons
Taravægt:
25 tons
Jernbanen.dk forum
Farum sten og gruskompagni A/S
Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.
Læs mere