DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB BR 700
(Retur til oversigt)Disse 8 vogne af litra BR var en del af de såkaldte ”lange amerikanere” efter amerikansk forbillede, bygget omkring forrige århundredeskifte hos Scandia. Alle vogne af litra BR blev bygget i 1910 og blev indrettet som kombinerede 1. og 3. klasses vogne for Nord- og Kystbanernes trafik. Den ene 1. klasses kupe havde direkte adgang til et separat toilet. Derfor blev vognene – sammen med salonvognene - anvendt af DSB, når den kongelige familie optog residens i Fredensborg. 1. kl. kupeen nærmest toilettet blev så benævnt som ”Kronekupe”. I den egenskab blev vognene af DSB ansatte benævnt ”Fredensborgvognene”. De kunne dog også køre i stedet for en salonvogn, hvis der kun skulle transporteres en lavere rangerende kongelig person. I tyverne og begyndelsen af trediverne var benyttelsen af vognene som ”Fredensborgvogne” lille og de henstod for det meste sammen med andre salonvogne. I 1930/31 blev alle 8 vogne omdannet til almindelige 2. klasses personvogne type BR (II). Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. 3 toiletter
Bygget af Scandia 1910. Omdannet 1931 til BR 700.
Længde:
19,2 m.
Indretning:
Midt/side
Pladser 1. kl.:
11
Taravægt:
34,7 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
35
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.
Læs mere