DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB BE 519
(Retur til oversigt)2 II kl. Kupeer med udtrækssæder. 3 III kl. kupeer. Dampvarmeapparater. Vakuumbremse. Elektrisk belysning. Olielamper.
Bygget af Breslau 1886. Omdannet 1913 til CB 519.
Oml. 1893 fra: DSB/S Ba 166.
Længde:
9,58 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
12 tons
Akselafstand:
4,57 m.
Kupeer:
5
Pladser 2. kl.:
16
Antal:
5 stk.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
30
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet