DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Rejsegodsvogn. Trykluftledning. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Ordreserie K 1916: Litra EM er særlig bestemte til at løbe som rejsegods- og ilgodsvogne i Hurtigtogene. De EM-vogne, der ikke løber i fast tur, skal fortrinsvis benyttes til sendinger (dog ikke levende dyr), der befordres i tog med en større hastighed end 70 km i timen.
Bygget af Scandia 1909. Højtryksvarmeapparater fra 1940. Omlitreret 1941 til EC 6271.
Længde:
13,19 m.

Bogietapafs.:
7 m.

Last:
15 tons

Taravægt:
25 tons


Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mereLokomotivfabrikker
Læs historien om:
Burmeister & Wains maskin- og skibsbyggeri A/S, København, Danmark
Burmeister & Wains maskin- og skibsbyggeri A/S, København, Danmark