DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Vakuumbremse. Skruebremse. Dampopvarmning. 2 toiletter. Elektrisk belysning.
Bygget af Scandia 1909. Trykluftbremse og tyske slutsignalholdere fra 1909. Batteri fra 1910 (batteriet kan belyse vognen i 22 timer). Pladsnumre og tyske slutsignalholdere for kørsel i tyske iltog. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dobbeltbatteri fra 1921. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omlitreret 1936 til CMM 10286.
Længde:
20 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
34,8 tons

Bogietapafs.:
13,8 m.

Kupeer:
9 

Pladser 2. kl.:

Antal:
65 stk.

Akselafstand:
2,5 m.

Beklædning:
Plade 

Pladser 3. kl.:
72 


Ingeniøren
Banal fejl sendte tog på kollisionskurs: Spøgelsestog plager lokal jernbane
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier