DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Vakuumbremse. Skruebremse. Dampopvarmning. 2 toiletter. Elektrisk belysning.

Bygget af Scandia 1909. Trykluftbremse og tyske slutsignalholdere fra 1909. Batteri fra 1910 (batteriet kan belyse vognen i 22 timer). Pladsnumre og tyske slutsignalholdere for kørsel i tyske iltog. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dobbeltbatteri fra 1921. Brandskadet 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omlitreret 1936 til CMM 10285.

Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
34,8 tons
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
65 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Pladser 3. kl.:
72
 
   
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak