DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB CM 10282
(Retur til oversigt)Vakuumbremse. Skruebremse. Dampopvarmning. 2 toiletter. Elektrisk belysning.
Bygget af Scandia 1909. Trykluftbremse og tyske slutsignalholdere fra 1909. Batteri fra 1910 (batteriet kan belyse vognen i 22 timer). Pladsnumre og tyske slutsignalholdere for kørsel i tyske iltog. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dobbeltbatteri fra 1921. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1934 af Cvk Ar til CM 10282.
Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34,8 tons
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
Antal:
65 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Pladser 3. kl.:
72
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet