DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
8 meter postvogn. Postrum og jernbanegodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Vacuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. 2 toiletter.
Bygget af Scandia 1912. Dynamo fjernet 1928. Dynamo system Pintsch 18 volt til postrummets og jernbanerummets belysning 1930. Indvendige skydedøre og højtryksvarmeapparater fra 1939. Omlitreret 1941 til DJ 5416.
Længde:
18 m.

Bogietapafs.:
11 m.

Last:
9 tons

Taravægt:
29,8 tons

Ingeniøren
Banal fejl sendte tog på kollisionskurs: Spøgelsestog plager lokal jernbane
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
Læs mere