DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB EJ 2249
(Retur til oversigt)Rejsegodsvogn til Gedserruten. Bogier bygget af Breslau. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Batteriet kan belyse vognen i 40 timer. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Toilet. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).
Bygget af Scandia 1903. Dynamo system Pintsch 24 volt 1931. Mellemdør og -væg fjernet 1931. Ombygget 1941 til ED 6402.
Længde:
14,68 m.
Bogietapafs.:
8,8 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
29,5 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
Antal:
2 stk.
Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mere