DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB AD 339
(Retur til oversigt)1 I kl. kupe. 3 II kl. kupeer. Fra før 1928: 28 pl II kl. 4 toiletter. Elektrisk belysning. Olielamper. Vakuumbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Alle vogne havde elektriske lamper i 1914.
Bygget af Scandia 1901. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Udrangeret 1935.
Længde:
10,63 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
5
Taravægt:
13,2 tons
Akselafstand:
5,2 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
21
Antal:
27 stk.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet