DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Varmekedel (fjernet før 1928 og dermed 38 pladser). Dampopvarmning. Vakuumbremse. 2 toiletter. Skruebremse i bremsekupe. Elektrisk belysning. Olielamper.
Bygget af Scandia 1888. Akkumulatorer til togbelysning isat 1902. Omlitreret 1913-2x til CHA 1373. Kedel og batteri fjernet 1921. Omlitreret 1936 til CA 1373.
Oml. 1893 fra: DSB/S Cd 2313.
Længde:
9,31 m.

Indretning:
Kupévogn 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
13,5 tons

Akselafstand:
4,42 m.

Kupeer:
3 

Pladser 2. kl.:

Antal:
30 stk.

Signalposten

Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.
Læs mere