DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Hjælpevogn der skulle benyttes ved udsendelsen af hjælp, når uheld er indtrufne på Strækningerne. Vognene er inddelt i 2 rum, rekvisitrummet og kontorrummet. L rekvisitrummet, hvortil adgang haves gennem dobbelte fløjdere på vognenes Sider, findes en filebænk med skruestik samt de nødvendige dunkrafte, hjulramper, kæder, taljer og andre redskaber, hvorhos der under vognbunden er indrettet et rurn til sveller. Kontorrummet tjener til opholdssted dels for den funktionær, der leder arbejdet, og dels for den læge, der måtte være fornøden ved uheldsåtedet. Der er i dette rum opstillet en sovesofa og et bord, under hvilket der er indrettet skabe til opbevaring af forskellige lægerekvisitter, et rejsetelegrafapparat m. v. Adgangen til rummet sker gennem en dør fra rekvisitrummet. Kakkelovn. Dampopvarmning. Vakuumbremse (1893). Skruebremse. Olielamper.

Bygget af Scandia 1886. Hjemsted Gedser. Ombygget 1911 til Hjælpevogn 2.

Oml. 1893 fra: DSB/S V 399.
Længde:
8,48 m.
Indretning:
 
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
13 tons
Akselafstand:
4,27 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
2 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Pladser 3. kl.:
 
 
   

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak