DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
4 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. 5,5 m postkontor. Akkumulatorrum (fjernet før 1928). Omb. 1933 af Cvk Kh: Postrum ændret til Rejsegodsrum, 40 pladser på fællesklasse samt dobbeltbatteri til togbelysning.
Bygget af Scandia 1914. Omlitreret 1941 til CTE 3193.
Længde:
17,79 m.

Indretning:
Kupévogn 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
26,6 tons

Bogietapafs.:
12,7 m.

Kupeer:
5 

Pladser 2. kl.:

Antal:
8 stk.

Akselafstand:
2,1 m.

Beklædning:
Træ 

Pladser 3. kl.:
43 


DSB trafikinformation

Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mere