DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB AFM 75
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg. Styreledning. Toilet. 74: Tagrytter.
Bygget af Scandia 1908. Omdannet 1942 af Cvk Ar fra ATM 243. Ombygget 1948 til reservevogn for Englænderen: Styre- og brummerledning, pladsnumre mv. Udstyr fjernet 1950. Omlitreret 1951 til ATM 243.
Længde:
16,33 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
35
Taravægt:
31,6 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
Antal:
4 stk.
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere