DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CAR 1046
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Rosenberg 24 volt, fra 1956 system GEZ (lysrør). Lavtryksvarmeapparater, system Weilbach & Cohn. RIC-mærket. Buffetvogn med spisesalon, bar, køkken og 2 toiletter. Pladsnumre. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951.
Bygget af Scandia 1932. Ombygget 1951 fra CA 1022. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. RIC-mærket fra 1958. Omlitreret 1961 til CAR 1286.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
44,3 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
10 stk.
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
Læs mere