DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Rosenberg 24 volt, fra 1956 system GEZ (lysrør). Lavtryksvarmeapparater, system Weilbach & Cohn. RIC-mærket. Buffetvogn med spisesalon, bar, køkken og 2 toiletter. Pladsnumre. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951.

Bygget af Scandia 1932. Ombygget 1951 fra CA 1022. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. RIC-mærket fra 1958. Omlitreret 1961 til CAR 1286.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
44,3 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
10 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak