DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Togførerkupé. Kakkelovn. Olielamper fjernet 1953. Tyske slutsignalholdere samt gavlstiger fjernet 1954.

Bygget af Scandia 1913. Omlitreret 1948 fra EC 6262. Ombygget 1960 til DK 5914.

Længde:
13,19 m.
Bogietapafs.:
7 m.
Last:
15 tons
Taravægt:
26 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Antal:
113 stk.

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak