DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kombineret side- og midtgang. Storrumskupeen omdannet i 1942 til 37 pladser på fællesklasse. 2 toiletter. AZ-vognene anvendtes primært på kystbanen, på banen mellem Slagelse og Næstved og som ekstravogne i højtrafikken.

Bygget af Scandia 1910. Ombygget 1942 til AR 112.

Oml. 1941 fra: DSB BR 695.
Længde:
19,2 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
17
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
30
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
 
   
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak