DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater. Toilet. Kakkelovn. Brummerledning fra 1943.

Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1943 fra CXM 4517. Ombygget 1949 med togførerkupe. Fra 1955: "Togførervogn nr. 14". Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 327.

Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
16 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
43
Antal:
29 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Svenska-lok
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak