DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra ca 1948 system Thrige-Dick, fra ca 1956 258, 261-284 og 331-336 system Pintsch, 285-292 system Rosenberg. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, 258, 285-292 og 331-336 system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Pladsnumre.

Bygget af Scandia 1963. Leveret 4/1-63. A+B+C styreledning. Omlitreret 1963 til AVL 250.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
31 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
91 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
 
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak