DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Bygget af Triangel 1931. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3667. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1967 til Specialvogn 862.

Oml. 1941 fra: DSB FFM 12267.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33,5 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
59 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak