DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksapparater system Pintsch. Toilet. Enkelte vogne havde 77 pladser.

Bygget af Scandia 1928. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3604. Omlitreret 1961 tilbage til CR. Udrangeret 1/10-66. Ombygget 1969 til Specialvogn 989.

Oml. 1941 fra: DSB FF 12204.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
41 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak