DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CR 3604
(Retur til oversigt)Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksapparater system Pintsch. Toilet. Enkelte vogne havde 77 pladser.
Bygget af Scandia 1928. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3604. Omlitreret 1961 tilbage til CR. Udrangeret 1/10-66. Ombygget 1969 til Specialvogn 989.
Oml. 1941 fra: DSB FF 12204.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
41 stk.
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet