DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller system Weilbach & Cohn. Toilet. Togførerkupé.

Bygget af Scandia 1913. Ombygget 1950 af Cvk Ar fra CM 2024 med bogier fra CSM 3055. Udrangeret 18/1-71. Udlånt 1973 til Banetjenesten. Udrangeret 1973. Cvk Kh 1973-75.

Længde:
17,81 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
30,8 tons
Bogietapafs.:
11,6 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
74
Antal:
144 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
DSB ME 1526
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak