DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter.
Bygget af Scandia 1940. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1953 af Cvk Kh til CMR 2123.
Oml. 1941 fra: DSB CX 11543.
Længde:
20,39 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Indretning:
Midtgang ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 1. kl.:
![](../images/hvidpixel.gif)
Taravægt:
37 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Bogietapafs.:
14,28 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Kupeer:
2 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 2. kl.:
86 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Antal:
7 stk.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
![Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn) Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)](https://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A86/A86_mini.jpg)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.
Læs mereIngeniøren
Kæmpe bilfusion kollapset: Stolthed var måske årsagen
Boeings fald fra toppen: Krisen stikker dybt i verdens engang største flyfabrikant
Trafikstøj blokerer for nye boliger i København og andre byer: De gode råd er dyre
Passagerer blev badet i brandvarm kølervæske: Togselskab beklager
Synspunkt: Metroselskabet jubler mens passagertallet svigter