DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
7,5 meter postvogn til Gedserruten. Postrum og jernbanegodsrum. Bogier bygget af Breslau. Vacuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Batteriet kan belyse vognen i 30 timer. 2 toiletter. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).
Bygget af Scandia 1903. Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5291.
Længde:
18 m.

Bogietapafs.:
11 m.

Last:
9 tons

Taravægt:
33 tons

Bogieakselafs.:
2,5 m.

Beklædning:

Antal:
2 stk.


Jernbanebøger
Ingeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom