DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Ungarske hjælpefjedre. Tjenestekupé med skruebremse. Dampopvarmning.
Bygget af Scandia 1923. Lavtryksvarmeapparater system Vapor (1928). Omlitreret 1932 til CFM 10135. Solgt 1968 til NSJV. Færdigrestaureret 1970 i Gentofte. Med i bl.a. Spøgelsestoget og Matador. Rungsted 1992-2001 (hensat). Cvk Kh. 2001-12 (hensat). 2012 til Græsted. I drift 2015-16. Græsted 2012-24.
Længde:
13,5 m.

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
17,4 tons

Akselafstand:
8 m.

Kupeer:
2 

Pladser 2. kl.:

Antal:
30 stk.


Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mere