DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB R 4798
(Retur til oversigt)Hjælpevogn der skulle benyttes ved udsendelsen af hjælp, når uheld er indtrufne på Strækningerne. Vognene er inddelt i 2 rum, rekvisitrummet og kontorrummet. L rekvisitrummet, hvortil adgang haves gennem dobbelte fløjdere på vognenes Sider, findes en filebænk med skruestik samt de nødvendige dunkrafte, hjulramper, kæder, taljer og andre redskaber, hvorhos der under vognbunden er indrettet et rurn til sveller. Kontorrummet tjener til opholdssted dels for den funktionær, der leder arbejdet, og dels for den læge, der måtte være fornøden ved uheldsåtedet. Der er i dette rum opstillet en sovesofa og et bord, under hvilket der er indrettet skabe til opbevaring af forskellige lægerekvisitter, et rejsetelegrafapparat m. v. Adgangen til rummet sker gennem en dør fra rekvisitrummet. Kakkelovn. Dampopvarmning. Vakuumledning. Skruebremse. Olielamper.
Bygget af Zypen 1879. Hjemsted Struer. Ombygget 1911 til Hjælpevogn 5.
Oml. 1893 fra: DSB/JF R 9992.
Længde:
7,7 m.
Indretning:
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
8,8 tons
Akselafstand:
3,66 m.
Kupeer:
Pladser 2. kl.:
Antal:
4 stk.
Beklædning:
Træ
Pladser 3. kl.:
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet