DSB motorlokomotiver
DSB Litra MT (II)
151 - 167
(Retur til oversigt)Maybach-Mercedes dieselmotor type MB12V493AZ1 med 12-cyl. Opr. 425 hk Frichs V8 dieselmotor type 8200CV. Max. hastighed med Frichsmotor 70 km/t. Bogiehjulafstand 2,2 m. Max togvægt 500 tons.
Effekt:
491 hk.
Længde:
12,49 m.
Akselfølge:
Bo-Bo
Tjenestevægt:
52,1 tons
Hastighed:
90 km/h
Antal:
17 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
MT 151 | Frichs | 1958 | Gb 1958. Randers december 1959. Øst 1962. Gb 1963. Østerport 1965. Århus 1966. Odense 1970. Vest 1971-88. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Randers 1971. Århus 1972-74. Designmalet 1978/79. Århus 1981 og 83. Blev 7/4-90 påkørt af MX 1022 i Rødby - begge maskiner udrangeret. Udrangeret 1990. Gb 1990. Cvk Kh 1992. Ophugget 1993 af Uniscrap Kh. | |
MT 152 | Frichs | 1958 | Gb 1958. Frihavnen 1966. Til Vest 1966. Århus 1970. Vest 1971-87. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Struer 1972. Århus 1973. Designmalet 1979. Kolliderede 22/5-80 med betonblander ved Terkelsbøl. Århus 1981-82. I drift 21/12-82. Nyborg 1996. Miljørenoveret 1996. Øst 1988. Rødby 1993. Gb 1995. Rødby 1996. Nyborg 1997. Gb 1997-99. 28/3-99 til Nyborg. 4/4-99 til Bramming. Solgt 1999 til DJK (VtV). I drift 1999. 1999 til Esbjerg. Lakeret grøn april 2000 i Holstebro. Bramming 2002-24. I drift 1999-2022. | |
MT 153 | Frichs | 1959 | Korsør 1959. Odense dec 1959. Korsør 1963 og 66. Vest 1969. Odense 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Vest 1971-87. Århus 1971 og 73. Esbjerg 1974. Århus 1976. Designmalet 1978. Esbjerg 1981. Øst 1988. Gb 1995. Hensat juli 1997 på Cvk Kh. Gb 1997-99. Udrangeret 1999. Ophugget 1999 af Uniscrap Kh. | |
MT 154 | Frichs | 1959 | Leveret 15/5-59. Øst 1959. September 1959 til Odense. Randers dec 1959. Til Vest 1966. Århus 1966 og 70. Vest 1971-87. Ny Maybach-Mercedes dieselmotor 1970. Struer 1973. Århus/Randers 1975. Designmalet 1978. Til Øst 1980 og retur 1981. Kh 1980. Århus/Odense 1981. Struer 1985. Øst 1988. Kh 1989. Rødby Færge 1994-95. 2/6-97 fra Rødby til Gb. Hensat juni 1997 i Rødby. Gb 1999. Udrangeret 1999. Ophugget 1999 af Uniscrap Kh. | |
MT 155 | Frichs | 1959 | Leveret 4/9-59. Odense 1959-60. Gb 1963. Til Vest 1966. Randers 1966. Vest 1969-87. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Odense 1975. Struer 1980-81. Designmalet 1980. Påkørte 19/5-82 MH 318 i Århus. Øst 1988. Gb 1990. Ny udstødning 1990. Nyborg 1990. Rødby 1993. Korsør 1995. Miljørenoveret 1996. Korsør 1997. Udrangeret 1997. Solgt 1997 til DJK. Udlejet 1997 til Danmarks Færgemuseum, Nyborg. Nyborg 1997-01. 2001 til Fredericia. Marslev 2003-18. | |
MT 156 | Frichs | 1959 | Leveret 24/9-59. Odense 1959. Århus 1966. Vest 1969-88. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Struer 1971. Århus 1973 og 80. Designmalet 1981. Randers/Århus/Viborg/Struer 1981. Nyborg 1988. Slagelse 1992. Vest 1993. Korsør/Næstved 1994. Rødby Færge 1995-96. Hensat juli 1997 på Cvk Kh. Udrangeret 1997. Gb 1999. Ophugget 1999 af Uniscrap Kh. | |
MT 157 | Frichs | 1959 | Leveret 17/10-59. Odense 1959-61. Motorhavari 22/1-60. Retur fra Frichs 8/4-60. Vest 1964. Århus 1966. Odense 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Vest 1971-88. Århus 1973. Designmalet 1978. Odense 1980-81. Århus 1981. Gb 1987. Øst 1988. Nyborg 1990. Korsør 1994-95. 2/6-97 fra Rødby til Gb. Rødby 1998. Gb 1999. Udrangeret 1999 og overdraget til Jernbanemuseet. Lakeret grøn 2001. Randers 1999-2024. I drift 2006-12. Marslev 2024. | |
MT 158 | Frichs | 1959 | Odense dec 1959. Vest 1964-65. Randers 1966 og 70. Vest 1971-88. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Århus 1976-77. Designmalet 1979. Odense 1981-82. Afsporet 28/10-83 i Århus. Århus 1985. Rødby Færge 1988. Cvk Kh 1989. Rødby Færge 1995. Gb 1997-99. Solgt 1999 til Struer Jernbaneklub. 1999 til Struer. Struer 2000. Ophugget 2001 af Henriksen i Århus. | |
MT 159 | Frichs | 1960 | Vest 1960. Århus 1966. Vest 1969-87. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Randers 1971. Århus 1976. Designmalet 1979. Korsør/Århus 1981. Esbjerg 1982. Odense 1984. Øst 1988-90. Ny udstødning 1990. Nyborg 1990-94. Korsør 1995. Rødby 1995 og 97. 2/6-97 fra Rødby til Gb. Nykøbing Fl. 1998-99 (hensat). 20/3-99 til Gb. Solgt 1999 til DJK (VTV). 28/3-99 til Nyborg. 4/4-99 til Bramming. Bramming 2000-01. Esbjerg 2002. Ophugget 16/12-02 af Dansk Genbrug i Esbjerg. | |
MT 160 | Frichs | 1960 | Odense 1960. Vest 1964. Århus 1966 og 70. Vest 1971-88. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Fredericia 1972. Århus 1973-74. Designmalet 1978. Struer 1980. Århus 1981. Nyborg 1989 og 91. Påkørte 1992 bil på Løgstørbanen. Nyborg/Korsør 1994. Næstved 1995. Hensat juli 1997 på Cvk Kh. Gb 1997-99. Udrangeret 1999. Ophugget 1999 af Uniscrap Kh. | |
MT 161 | Frichs | 1960 | Randers 1960. Odense 1965. Århus 1966. Vest 1968-69. Randers 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Odense 1972. Herning 1975. Vest 1973-88. Designmalet 1980. Til Øst 1980 retur 1981. Århus 1981. Nyborg 1990-91. Korsør 1994-95. Miljørenoveret 1996. Rødby Færge 1997. 2/6-97 fra Rødby til Gb. Nykøbing Fl. 1998-99 (hensat). 20/3-99 til Gb. Solgt 1999 til DJK (VtV) til reservedele. 28/3-99 til Nyborg. 4/4-99 til Bramming. Bramming 2000. Århus 2001. Ophugget 2001 af Dansk Genbrug i Esbjerg. | |
MT 162 | Frichs | 1960 | Randers 1960. Vest 1963-65. Randers 1966. Vest 1967-69. Randers 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1971. Vest 1971-88. Århus 1973. Herning 1975. Designmalet 1978. Til Øst 1980 retur 1981. Kh 1980. Århus/Åbenrå 1981. Århus 1984-85. Nyborg 1990. Påkørte 16/3-94 ABns-vogn i Rødby Færge med store skader til følge. Korsør/Rødby 1995. Gb 1999. Udrangeret 1999. Ophugget 1999 af Uniscrap Kh. | |
MT 163 | Frichs | 1960 | Kørte 1/3-60 gennem stopbom og ind i hus i Assens - 3 dræbt. Odense 1960 og 66. Vest 1969. Randers 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Vest 1971-89. Århus 1976. Struer/Herning 1981. Designmalet 1981/82. Århus 1982. Kolliderede 22/6-89 med lastbil i overkørsel i Møldrup. Nyborg 1992. Viborg 1995. Udlejet 1998-2002 til Struer Jernbaneklub. I drift 1999-2000. Solgt 2002 af DSB til Struer Museum. Struer 2004-24. | |
MT 164 | Frichs | 1960 | Odense 1960. 1963 til Øst. Frihavnen 1963-66. Århus 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1971. Vest 1971-87. Designmalet 1979. Odense 1980. Til Øst 1980. Korsør 1981. Århus 1981. Øst 1988. Gb 1994. Rødby 1995. Miljørenoveret 1996. Hensat juli 1997 på Cvk Kh. Cvk Kh 1999. Udrangeret 2000. Flyttet 2000 fra Gb til Århus. Ophugget 2001 af DSB Museumstog i Randers. | |
MT 165 | Frichs | 1960 | Odense 1960. Odense 1966-67. Vest 1969. Randers/Løgstør 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1971. Vest 1971-87. Designmalet 1979. Århus 1980. Herning 1981. Øst 1988. Nyborg 1989 og 93. Korsør 1994. Gb 1995. Udlejet 1997 til Struer Jernbaneklub. Udrangeret 1998. Struer 2001-03. Ophugget 2003 i Struer. | |
MT 166 | Frichs | 1960 | Vest 1960. Skive 1961 og 66. Vest 1968-80. Ny Maybach-Mercedes motor 1970. Padborg 1974. Randers 1975. Designmalet 1978. Til Øst 1980. Korsør 1981. Til Vest 1981. Århus 1981. Odense 1983-84. Ny udstødning 1990. Rødby 1990. Gb 1993. Rødby 1995. Nyborg 1995. Korsør 1996. Miljørenoveret 1996. Hensat 1997 i Rødby. Fra 1997 til disposition for DSB måleteknisk Laboratorium. Vojens 1999. Gb 1999-00. Tjenestelok DSB Materiel. Vojens 2000. Rødekro 2000-04. 2006 til Jernbanemuseet. Randers 2008-18. Kasseret 2017. Ophugget 2018 i Randers. | |
MT 167 | Frichs | 1960 | Randers 1960. Vest 1961-63. Odense 1966. Vest 1969. Odense 1970. Ny Maybach-Mercedes motor 1971. Vest 1971-88. Århus 1973. Designmalet 1974/77. Randers 1980. Padborg 1981. Odense 1983. Kolliderede 15/8-84 på Løgstørbanen ved Margrethelund med lastbil og afsporede. Korsør 1989. Korsør 1994. Viborg 1995. Næstved 1996. Hensat juni 1997 i Rødby. Gb 1998. Udrangeret 1998 og overdraget til Jernbanemuseet. Randers 1999-2009. Solgt 2009 til Contec MT 167. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet