DSB motorlokomotiver
DSB Litra MR
201 - 206, 531 - 534
(Retur til oversigt)Frichs 630C 6-cyl. dieselelektrisk motor. Bogier bygget af Frichs. Ny Frichs dieselmotor 1931/38 på 220 hk. 60 pladser. Rejsegodsrum. Wc. Varmekedel. Bogietapafstand 12,8 m. Bogieakselafstand 3,4/2,5 m. Trykluftbremse. Max togvægt 50 tons.
Effekt:
180 hk.
Længde:
19,01 m.
Akselfølge:
2-B
Tjenestevægt:
42 tons
Hastighed:
80 km/h
Antal:
6 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
MR 201 | Scandia | 1928 | Prøvekørt forår 1928 med 8 nedbrud på halvanden måned. 2 distrikt 1928. På Cvk Ar 1/7-9/8 1930. Randers 1933. Ild i udstødningsfilter 26-27/1-33 ved Randers. Tara 43,9 tons fra 1934. Vest 1938. Randers 1941 (hensat). Fra 1934 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Omlitreret 1941 til MR 531. Solgt 1980 til DJK. Maribo 1984-2008. Marslev 2008-22. | |
MR 202 | Scandia | 1928 | Prøvekørt forår 1928 med 2 nedbrud på halvanden måned. Flyttet 1928 fra Vest til Øst. Brandskadet 7/6-30 ved Hylke. Til Cvk Ar 17/6-30. Brændt 31/7-32 på Århus H. Udrangeret 1932. Ophugget på Cvk Ar. | |
MR 203 | Scandia | 1928 | Prøvekørt forår 1928 med 2 nedbrud på halvanden måned. 2 distrikt 1928. Randers 1933. Ild i vognen 17/8-33 i Hjørring. Tara 43,9 tons fra 1934. Fra 1934 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til MR 532. | |
MR 204 | Scandia | 1928 | Prøvekørt forår 1928 med 7 nedbrud på halvanden måned. 1 distrikt 1929. Motorhavari 30/12-29 i Hedehusene. 30/1-30 til rep på Cvk Ar. Fra 1931 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1933. Tara 44,8 tons fra 1934. Randers 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til MR 533. | |
MR 205 | Scandia | 1928 | 1 distrikt 1929. Til Cvk Ar 14/8-29. Maj 1930 til Randers. Randers 1933. Brændt 3/9-33 med tog 243 ved Mosskov mellem Aalborg og Hobro. Udrangeret december 1933. | |
MR 206 | Scandia | 1928 | 1 distrikt 1929. Til Cvk Ar 21/8-29. Maj 1930 til Randers. Randers 1933. Fra 1938 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Ild i motorrum 1/1-40 i Ryomgård. Randers 1941-43 (hensat). Omlitreret 1941 til MR 534. | |
MR 531 | Scandia | 1928 | Omlitreret 1941 fra MR 201. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941 (hensat). Langå 1942 (hensat). Udlejet maj 1944 - aug. 1945 som nødstrømsforsyningsanlæg til Herning vandværk. Frederikshavn 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Rev. 9/6-54 på Cvk Ar. Tønder 1954. Hensat maj 1955 på Cvk Ar. Udrangeret 12/6-56. Skanderborg 1960-61. Ombygget 1963 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99988. Solgt 1980 til DJK som MR 201. | |
MR 532 | Scandia | 1928 | Omlitreret 1941 fra MR 203. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941-43 (hensat). Strømmen 1944. Århus 1945. Fredericia 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Tønder 1954-56. Hensat februar 1956. Udrangeret 12/6-56. Ombygget 1958 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99994. | |
MR 533 | Scandia | 1928 | Omlitreret 1941 fra MR 204. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941 (hensat). Langå 1942 (hensat). Randers 1944-46. Fredericia 1947. Århus 1948. Randers 1949. Cvk Ar 1950. Randers 1951-53. Kørte i januar 1954 46 km. Tønder 1954. Udrangeret 11/6-54. Ombygget 1956 til ZU 99996 (Jydsk Teknologisk Institut). | |
MR 534 | Scandia | 1928 | Omlitreret 1941 fra MR 206. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941-43 (hensat). Faarup 1944. Randers 1945-46. Cvk Ar 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Tønder 1954. Udrangeret 11/11-54. |
DSB trafikinformation
Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mere