DSB motorlokomotiver

DSB Litra  MR

DSB Litra MR
201 - 206, 531 - 534

(Retur til oversigt)

Frichs 630C 6-cyl. dieselelektrisk motor. Bogier bygget af Frichs. Ny Frichs dieselmotor 1931/38 på 220 hk. 60 pladser. Rejsegodsrum. Wc. Varmekedel. Bogietapafstand 12,8 m. Bogieakselafstand 3,4/2,5 m. Trykluftbremse. Max togvægt 50 tons.

Effekt:
180 hk.
Længde:
19,01 m.
Akselfølge:
2-B
Tjenestevægt:
42 tons
Hastighed:
80 km/h
Antal:
6 stk.
 
   
 
   
Tegning Nummer Fabrikat År Noter
DSB Litra  MRMR 201
Scandia1928Prøvekørt forår 1928 med 8 nedbrud på halvanden måned. 2 distrikt 1928. På Cvk Ar 1/7-9/8 1930. Randers 1933. Ild i udstødningsfilter 26-27/1-33 ved Randers. Tara 43,9 tons fra 1934. Vest 1938. Randers 1941 (hensat). Fra 1934 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Omlitreret 1941 til MR 531. Solgt 1980 til DJK. Maribo 1984-2008. Marslev 2008-22.
DSB Litra  MRMR 202Scandia1928Prøvekørt forår 1928 med 2 nedbrud på halvanden måned. Flyttet 1928 fra Vest til Øst. Brandskadet 7/6-30 ved Hylke. Til Cvk Ar 17/6-30. Brændt 31/7-32 på Århus H. Udrangeret 1932. Ophugget på Cvk Ar.
DSB Litra  MRMR 203
Scandia1928Prøvekørt forår 1928 med 2 nedbrud på halvanden måned. 2 distrikt 1928. Randers 1933. Ild i vognen 17/8-33 i Hjørring. Tara 43,9 tons fra 1934. Fra 1934 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til MR 532.
DSB Litra  MRMR 204
Scandia1928Prøvekørt forår 1928 med 7 nedbrud på halvanden måned. 1 distrikt 1929. Motorhavari 30/12-29 i Hedehusene. 30/1-30 til rep på Cvk Ar. Fra 1931 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1933. Tara 44,8 tons fra 1934. Randers 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til MR 533.
DSB Litra  MRMR 205Scandia19281 distrikt 1929. Til Cvk Ar 14/8-29. Maj 1930 til Randers. Randers 1933. Brændt 3/9-33 med tog 243 ved Mosskov mellem Aalborg og Hobro. Udrangeret december 1933.
DSB Litra  MRMR 206Scandia19281 distrikt 1929. Til Cvk Ar 21/8-29. Maj 1930 til Randers. Randers 1933. Fra 1938 Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Ild i motorrum 1/1-40 i Ryomgård. Randers 1941-43 (hensat). Omlitreret 1941 til MR 534.
DSB Litra  MRMR 531
Scandia1928Omlitreret 1941 fra MR 201. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941 (hensat). Langå 1942 (hensat). Udlejet maj 1944 - aug. 1945 som nødstrømsforsyningsanlæg til Herning vandværk. Frederikshavn 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Rev. 9/6-54 på Cvk Ar. Tønder 1954. Hensat maj 1955 på Cvk Ar. Udrangeret 12/6-56. Skanderborg 1960-61. Ombygget 1963 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99988. Solgt 1980 til DJK som MR 201.
DSB Litra  MRMR 532
Scandia1928Omlitreret 1941 fra MR 203. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941-43 (hensat). Strømmen 1944. Århus 1945. Fredericia 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Tønder 1954-56. Hensat februar 1956. Udrangeret 12/6-56. Ombygget 1958 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99994.
DSB Litra  MRMR 533
Scandia1928Omlitreret 1941 fra MR 204. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941 (hensat). Langå 1942 (hensat). Randers 1944-46. Fredericia 1947. Århus 1948. Randers 1949. Cvk Ar 1950. Randers 1951-53. Kørte i januar 1954 46 km. Tønder 1954. Udrangeret 11/6-54. Ombygget 1956 til ZU 99996 (Jydsk Teknologisk Institut).
DSB Litra  MRMR 534
Scandia1928Omlitreret 1941 fra MR 206. Frichs 6175CA 6-cyl. dieselmotor på 220 hk. Randers 1941-43 (hensat). Faarup 1944. Randers 1945-46. Cvk Ar 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Tønder 1954. Udrangeret 11/11-54.
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak