DSB motorlokomotiver
DSB Litra MQ
207 - 210, 521 - 524
(Retur til oversigt)Kostede 153.100,- kr. pr. stk. Frichs 621C dieselelektrisk 6-cyl. motor. 2 banemotorer på bogie modsat maskinbogie. Bogietapafstand 13,8 m. Bogieakselafstand 3,5/2,5 m. Stålvognkasse bygget af Scandia. 70 siddepladser. Wc. Rejsegodsrum med max. last 1,6 tons. Trykluftbremse. Max togvægt 47 tons, senere 109 tons.
Effekt:
250 hk.
Længde:
20,93 m.
Akselfølge:
3-A1A
Tjenestevægt:
55,6 tons
Hastighed:
100 km/h
Antal:
4 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
MQ 207 | Frichs | 1932 | Århus 1932-35. Randers 1936. 1939 til Struer. Thisted 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til MQ 521. | |
MQ 208 | Frichs | 1932 | Århus 1932-35. Randers 1936. 1939 til Struer. Omlitreret 1941 til MQ 522. | |
MQ 209 | Frichs | 1932 | Århus 1932-35. 1933 flyttet fra Mommarkbanen. Randers 1936. 1939 til Struer. Omlitreret 1941 til MQ 523. | |
MQ 210 | Frichs | 1932 | Århus 1932-35. Randers 1936. 1939 til Struer. Omlitreret 1941 til MQ 524. | |
MQ 521 | Frichs | 1932 | Omlitreret 1941 fra MQ 207. Thisted 1941-43 (hensat). Randers 1944. Årup 1945. Viborg 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-55. Rev. 6/9-7/10 1954. Okt. 1954 til Tønder. Hensat i Cvk Ar 31/8-56. Udrangeret juli 1957. | |
MQ 522 | Frichs | 1932 | Omlitreret 1941 fra MQ 208. Thisted 1942-43 (hensat). Randers 1944 (hensat). Tommerup 1945 (hensat). Viborg 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-54. Okt. 1954 til Tønder. Cvk Ar 1955. Tønder 1958 (hensat). Hensat april 1958 i Skanderborg. Udrangeret 4/6-58. Skanderborg 1960. | |
MQ 523 | Frichs | 1932 | Omlitreret 1941 fra MQ 209. Struer 1942-43 (hensat). Randers 1944 (hensat). Kavslunde 1945 (hensat). Randers 1946-47. Århus 1948. Vest 1949. Randers 1950-54. Okt. 1954 til Tønder. Tønder 1957-58. Cvk Ar februar-marts 1958. Hensat april 1958 i Skanderborg. Udrangeret 4/6-58. Skanderborg 1960-61. | |
MQ 524 | Frichs | 1932 | Omlitreret 1941 fra MQ 210. Glyngøre 1942-44 (hensat). Holmstrup 1945 (hensat). Randers 1946. Cvk Ar 1947. Århus 1948. Vest 1949. Randers 1951-54. Okt. 1954 til Tønder. Renoveret juli 1956 med dele fra MQ 521. Rev. 7/5-7/6 1957. Tønder 1958. Udrangeret 4/6 1958. Skanderborg 1960. Ophugget 1961 af P. Thomsens Eftf. på Århus havn. |
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
Læs mere