DSB motorlokomotiver
DSB Litra ML
84 - 99, 501 - 515
(Retur til oversigt)2 Continental benzinelektriske motorer. 96-99: kun 240 hk. 70 pladser. Wc. Rejsegodsrum. Bogietapafstand 13,8 m. Bogieakselafstand 2,5 m. Fra 1943/45: 2 Büssing 6-cyl. dieselelektriske motorer på 300 hk. Max togvægt 34 tons, senere 83 tons.
Effekt:
280 hk.
Længde:
20,93 m.
Akselfølge:
2-B
Tjenestevægt:
44 tons
Hastighed:
75 km/h
Antal:
16 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
ML 84 | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1929. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 501. | |
ML 85 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 til ML 502. | |
ML 86 | Triangel | 1930 | På Cvk Ar 1/9-23/9 1933. Omlitreret 1941 til ML 503. | |
ML 87 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 til ML 504. | |
ML 88 | Triangel | 1930 | Øst 1939. Omlitreret 1941 til ML 505. | |
ML 89 | Triangel | 1930 | Brændt 23/9-34 ved Brøndbyøster. Udrangeret 1934. Dele af undervogn anvendt 1943 til bygning af TL 9999. | |
ML 90 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 til ML 506. | |
ML 91 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 til ML 507. | |
ML 92 | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1939. Omlitreret 1941 til ML 508. | |
ML 93 | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1935. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 509. | |
ML 94 | Triangel | 1930 | Vejle 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 510. | |
ML 95 | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1937. Vejle 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 511. | |
ML 96 | Triangel | 1929 | Leveret 4/5-29. I drift 6/6-29. Sønderjylland 1929. På Cvk Ar 15/7-26/9 1933. Randers 1935. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1939. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 512. | |
ML 97 | Triangel | 1929 | Leveret 5/6-29. I drift 6/6-29. Sønderjylland 1929. Randers 1935. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1940. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 513. | |
ML 98 | Triangel | 1929 | Leveret 19/6-29. I drift 2/7-29. Sønderjylland 1929. Randers 1935. 2 distrikt 1938. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1940. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 514. | |
ML 99 | Triangel | 1929 | Leveret 1/7-29. I drift 2/7-29. Sønderjylland 1929. Randers 1935. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1940. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 515. | |
ML 501 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 84. Helgoland 1941-43. Næstved 1946-47 og 49. Øst 1948-50. Helgoland 1951. Cvk Kh 1952. Næstved 1953-56. Øst 1958. Udrangeret 1958. Hensat 1959-63 i Fredensborg. 1963 til Cvk Ar. Ombygget 1965 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99986. | |
ML 502 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 85. Helgoland 1941-43. Næstved 1946. Helsingør 1947. Øst 1948. Helsingør 1949-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-55. Hensat 1956. Udrangeret 1958. Ophugget 1959. Vognkasse opsat som marketenderi (Café Runkel) på Gb sammen med ML 507. Fjernet ca 1970. | |
ML 503 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 86. Helgoland 1941-42. Hillerød 1943. Øst 1946. Helgoland 1947. Næstved 1948-50. Helgoland 1951. Cvk Kh 1952. Næstved 1953-54. Gedser 1955-58. Udrangeret 1958. Hensat ca 1959-63 i Fredensborg. Ombygget 1963 til Jydsk Teknologist Institut ZU 99989. | |
ML 504 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 87. Cvk Kh 1941-42 (hensat). Hillerød 1943. Øst 1946. Helsingør 1947. Næstved 1949-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-54. Gedser 1955-56. Udrangeret 1957. Ophugget 1958. | |
ML 505 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 88. Helgoland 1941-43. Næstved 1946-47. Øst 1948. Næstved 1949-54. Gedser 1955-56. Cvk Kh 1958. Udrangeret 1958. Ombygget 1959 til Specialvogn 445. | |
ML 506 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 90. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Næstved 1947. Helsingør 1948-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Ophugget 1959. | |
ML 507 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 91. Helgoland 1941-42. Lersøen 1943 (hensat). Øst 1946. Helsingør 1947. Næstved 1948-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-54. Cvk Kh 1955. Hensat 1956. Udrangeret 1958. Ophugget 1959. Vognkasse opsat som marketenderi (Café Runkel) på Gb sammen med ML 502. Fjernet ca 1970. | |
ML 508 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 92. Helgoland 1941-43. Næstved 1946-48. Helsingør 1949. Øst 1950. Helgoland 1951. Næstved 1952-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Ophugget 1959. | |
ML 509 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 93. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Helgoland 1948-49 (hensat). Fredensborg 1949 (hensat). Cvk Kh 1950-51. Næstved 1952-53. Randers 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Fåborg 1960. Ombygget 1961 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99991. | |
ML 510 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 94. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Næstved 1947 og 49. Øst 1950. Helgoland 1951. Cvk Kh 1952. Næstved 1953. Odense 1954-56. Vest 1957-58. Udrangeret 1958. Fåborg 1960. Ombygget 1961 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99992. | |
ML 511 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 95. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Næstved 1948-49. Randers 1950. Cvk Ar 1951. Randers 1952. Vest 1953. Brændt 1953. Cvk Ar 1953. Udr og ophugget 1953. | |
ML 512 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 96. Silkeborg 1941 (hensat). Laurbjerg 1942-44 (hensat). Ejby 1945. Randers 1946. Cvk Ar 1947. Århus 1948. Cvk Ar 1949-50. Randers 1951-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Ombygget 1960 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99993. | |
ML 513 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 97. Silkeborg 1941 (hensat). Laurbjerg 1942-44 (hensat). Skalbjerg 1945 (hensat). Randers 1946-47. Cvk Ar 1948-50. Randers 1951-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Fåborg 1960 (hensat). Ombygget 1961 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99990. | |
ML 514 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 98. Silkeborg 1941 (hensat). Laurbjerg 1942-44 (hensat). Ullerslev 1945 (hensat). Beskadiget 6/4-45 ved sabotage i Ullerslev. Cvk Ar 1946. Randers 1947-55. Cvk Ar 1956. Udrangeret 1957. Ombygget 1958 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99995. | |
ML 515 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 99. Silkeborg 1941 (hensat). Langå 1942 (hensat). Laurbjerg 1944 (hensat). Ejby 1945. Cvk Ar 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Odense 1954-55. Randers 1956. Vest 1958. Udrangeret 1958. Skanderborg 1960-61. Ombygget 1963/64 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99987. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Jernbanebøger
Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.
Læs mere