DSB motorlokomotiver
DSB Litra MK (II)
601 - 625
(Retur til oversigt)Rangerlokomotiv (Siemens/Vossloh type G322B) udstyret med en V8-cyl. dieselmotor type MTU 8V 183TD13. Hydraulisk kraftoverføring via Voith-gear. Akselafstand 4 m. Kan radiofjernbetjenes via en bærbar betjeningsboks. Hver maskine kostede 5,3 mill. kr.
I 2001 overgik maskinerne 604-624 til Railion Danmark A/S og året efter blev 601-603 solgt til Tyskland. Siden da har DSB kun haft 625 i drift på København H (Belvedere).
Effekt:
530 hk.
Længde:
9,4 m.
Akselfølge:
B
Tjenestevægt:
40 tons
Hastighed:
60 km/h
Antal:
25 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
MK 601 | Siemens | 1996 | Ankom til Padborg 28/10-96. Padborg 1996-97 og 99-2001. Kolding 2000. Esbjerg/Kolding/Padborg 2001. Udlejet 2001-02 til Railion. Cvk Kh 2002. Solgt 2002 til Vossloh Schienenfahrzeug GmbH, Kiel. 28/5-02 trukket til Padborg. Solgt 2002 til Mittelweserbahn. Fra 2007 EVN 98 80 3352 002-0. Solgt 2012 til Northrail. | |
MK 602 | Siemens | 1996 | Padborg 1996-97 og 99. Kolding 2000. Padborg/Esbjerg 2001. Udlejet 2001-02 til Railion. Cvk Kh 2002. Solgt 2002 til Vossloh Schienenfahrzeug GmbH, Kiel. 28/5-02 trukket til Padborg. Fra 2007 EVN 98 80 3352 003-8. | |
MK 603 | Siemens | 1996 | Odense 1997-2002. Udlejet 2001-02 til Railion. Cvk Kh 2002. Solgt 2002 til Vossloh Schienenfahrzeug GmbH, Kiel. 28/5-02 trukket til Padborg. | |
MK 604 | Siemens | 1996 | Kolding 1997-2001. 2001 til RDK MK 604. | |
MK 605 | Siemens | 1996 | Fredericia 1997-99. Århus 1999. Fredericia 1999-2001. 2001 til RDK MK 605. | |
MK 606 | Siemens | 1996 | Århus 1997-98. Kolding/Århus 2000-01. Påkørte 16/6-00 ledbus på Vestre Strandallé i Århus idet overkørslen ikke var sikret - MK afsporet. 2001 til RDK MK 606. | |
MK 607 | Siemens | 1997 | Esbjerg 1997-2001. 2001 til RDK MK 607. | |
MK 608 | Siemens | 1997 | Frihavnen 1997. Glostrup 1999-2000. Køge 2000. 2001 til RDK MK 608. | |
MK 609 | Siemens | 1997 | Herning 1997. Kolding 1999. Fredericia/Kolding/Esbjerg 2000. Kolding 2001. 2001 til RDK MK 609. | |
MK 610 | Siemens | 1997 | Aalborg 1997-01. 2001 til RDK MK 610. | |
MK 611 | Siemens | 1997 | Odense 1997-2000. Fredericia 2000-01. Odense 2001. 2001 til RDK MK 611. | |
MK 612 | Siemens | 1997 | Århus 1997-98 og 2000-01. 2001 til RDK MK 612. | |
MK 613 | Siemens | 1997 | Kolding 1997 og 99-2001. Brød i brand 18/8-97 ved Kolding - repareret i Tyskland på garantien. 2001 til RDK MK 613. | |
MK 614 | Siemens | 1997 | Fredericia 1997-2000. 2001 til RDK MK 614. | |
MK 615 | Siemens | 1997 | Køge 1997-2001. 2001 til RDK MK 615. | |
MK 616 | Siemens | 1997 | Århus 1997 og 2000-01. 2001 til RDK MK 616. | |
MK 617 | Siemens | 1997 | Høje Taastrup 1997-2001. 1998 til reparation hos Siemens efter rangeruheld i Høje Taastrup. 2001 til RDK MK 617. | |
MK 618 | Siemens | 1997 | Gb 1997 og 99. Padborg 2000. Århus 2000-01. 2001 til RDK MK 618. | |
MK 619 | Siemens | 1997 | Gb 1997. Næstved/Ringsted 1999-2001. 2001 til RDK MK 619. | |
MK 620 | Siemens | 1997 | Ringsted 1997. Fredericia 1999-2001. 2001 til RDK MK 620. | |
MK 621 | Vossloh | 1998 | Gb/Østerport 2000. Næstved/Ringsted 2001. 2001 til RDK MK 621. | |
MK 622 | Vossloh | 1998 | Leveret til Gb 16/8-98. Gb/Ringsted 2000. Glostrup 2001. 2001 til RDK MK 622. | |
MK 623 | Vossloh | 1998 | Leveret til Gb 16/8-98. Gb 1999. Næstved/Ringsted/Gb 1999-2000. Gb 2001. 2001 til RDK MK 623. | |
MK 624 | Vossloh | 1998 | Gb 2000-02. 2001 til RDK MK 624. | |
MK 625 | Vossloh | 1998 | Moms betalt af anskaffelsesprisen, idet maskinen anvendes til rangering med personvogne. Køge 2000. Kh (Belvedere) 2000-21. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet