DSB motorlokomotiver
DSB Litra MH (I)
201 - 203
(Retur til oversigt)DSB ønskede i 1958 at afprøve et stort dieselhydraulisk rangerlokomotiv. Til dette formål lejede man fra Henchel et prøvelokomotiv, der ved leveringen var bemalet i Henchels fabriksfarver. Lokomotivet var beskriftet DH 440, der stod for Diesel Hydraulisk 440 HK.
Efter prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe ialt 3 lokomotiver af denne type. Modsat den hidtidige antagne jernbanehistorie, blev prøvelokomotivet ikke sendte tilbage til Henchel-fabrikkerne, men forblev ved DSB og kun to nye maskiner kom til Danmark. Disse fik nr. 201 og 202 mens prøvelokomotivet fik nr. 203. Senere blev prøvelokomotivet ommalet i den kendte grønne farve, som de to andre lokomotiver havde ved leveringen.
Ved renovering og ommaling af nr. 203 ved DSB museumstog Vest i Randers i foråret og sommeren 2006, fremkom under talrige lag maling, den originale fabriksfarve. Dette var beviset for, at lokomotivet var det oprindelige prøvelokomotiv, og det blev besluttet at oplakere lokomotivet i sin oprindelige farve.
SD
8 cylindret MAN W8V17,5/22A dieselmotor. Akselafstand 2,9+1,6 m.
Effekt:
440 hk.
Længde:
9,44 m.
Akselfølge:
C
Tjenestevægt:
41 tons
Hastighed:
60 km/h
Antal:
3 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
MH 201 | Henschel | 1957 | Kostede 435.000,- kr. Ankom til Gedser 1/8-58. Gb 1958-93. Udrangeret 1993. Ophugget 1993 af Uniscrap i København. | |
MH 202 | Henschel | 1957 | Kostede 435.000,- kr. Ankom til Gedser i august 1958. Gb 1958-93. Udrangeret 1990. Solgt 1993 til Jernbaneklubben Amagerbanen. Solgt 1998 til Struer Museum. Struer 2001. Ophugget 2001 af Henriksen i Århus. | |
MH 203 | Henschel | 1957 | Lejet 1957 og købt 1958. Leveret i blå, malet grøn 1958. 8/11-57 til Nyborg. Januar 1958 til Fredericia, senere til Århus. Esvjerg 1960. Gb 1960-96. Udrangeret 1990. Solgt 1993 til Jernbaneklubben Amagerbanen. Solgt 1998 til Struer Museum. Struer 1999-2003. 2003 til Jernbanemuseet. Randers 2003-10. Lakeret blå 2006 og omlitreret til DH 440. Renoveret 2010. Randers 2011-18. I drift 2010-13. Padborg 2018-20. Solgt 2019 til Freunde des Schienenverkehrs Flensburg (FSF). |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet