DSB motorlokomotiver
DSB Litra ME (II)
1501 - 1537
(Retur til oversigt)ME er DSB´s seneste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970´erne skulle der anskaffes et antal store diesellokomotiver og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC/Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB´s første lokomotiv med asynkronteknik (vekselstrømsbanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor type 16-645E3B (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. Vognkasserne blev bygget af Scandia i Randers.
ME er et universallokomotiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via ITC-fjernstyringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt er lokomotiverne udstyret med nødbremse-overstropning. Den maksimale togvægt er 1.800 tons. Fra 1992/94 fik alle maskiner ATC-udstyr og indtil Storebæltforbindelsens åbning i 1997, var alle ME-lokomotiver stationeret øst for Storebælt.
Farvevarianter
Effekt:
3.300 hk.
Længde:
21 m.
Akselfølge:
Co-Co
Tjenestevægt:
122 tons
Hastighed:
175 km/h
Antal:
37 stk.
Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
ME 1501 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 5/6-81. Påkørte 25/12-97 ABns 536 under rangering i Nykøbing Fl - ABns udrangeret. Iklædt blå folie april 2006. Hensat 2014 på Gb. Gb 2014-15 (hensat). Overdraget 2015 til Jernbanemuseet. Odense 2015-17. Randers 2017-24. Marslev 2024. | |
ME 1502 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 24/7-81. Iklædt blå folie maj 2006. Fra 2011 automatkoblinger til kobling med IC3 og IC4. Hensat på Gb (2013-16). Anvendes til reservedele. Ophugget 2016 af Børge Kristiansen & Søn A/S, København. | |
ME 1503 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 22/9-81. Iklædt blå folie maj 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog fra 2012. Fronttagspoiler juni 2016 til april 2018. Lakeret helrød april 2018. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1503. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1504 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 22/8-81. Iklædt blå folie maj 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog fra 2010. Lakeret helrød august 2017. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1504. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1505 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 20/9-81. Påkørte 18/1-93 med regionaltog en væltet godsvogn i Næstved - 2 dræbt. Iklædt blå folie februar 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog fra 2010. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1505. | |
ME 1506 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 17/10-81. Iklædt blå folie februar 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog fra 201x. Renoveret og lakeret blå 2012. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1506. | |
ME 1507 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 9/11-81. Kørte 11/3-86 gennem stopbom og ned på Hvidovrevej ved Hvidovre Fjern. Iklædt blå folie februar 2006. Brændt 18/7-08 i Nørre Alslev. Hensat 2012 på Cvk Kh. Cvk Kh 2012-16. Ophugget 2016 af Børge Kristiansen & Søn A/S, København. | |
ME 1508 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 21/11-81. Kørte 3/9-00 ind i MZ 1447 med regionaltog i Næstved. Iklædt blå folie april 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2010). Lakeret helrød januar 2017. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1508. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1509 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 5/12-81. Beskadiget 27/6-00 ved rangeruheld i Kalundborg. Lakeret helrød 2000. Iklædt blå folie februar 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Solgt 2020 til NRFAB TMe 1509. Forlod Danmark 5/2-20. | |
ME 1510 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 14/4-82. Brændt 30/11-05 i Høje Taastrup. Udrangeret 24/3-06. Anvendt til reservedele for de øvrige maskiner. Cvk Kh 2006-07. Ophugget 2007 på Cvk Kh. | |
ME 1511 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 14/4-82. Kolliderede 25/9-92 med regionaltog MZ 1454 med godstog i Næstved. Beskadiget 27/6-00 ved rangeruheld i Kalundborg. Lakeret helrød 2000. Iklædt blå folie maj 2006. Påkørte 26/12-08 stopbom i Kalundborg med regionaltog. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1511. | |
ME 1512 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 22/4-82. Iklædt blå folie januar 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Hensat juli 2018 på Gb. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. | |
ME 1513 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 5/5-82. Iklædt blå folie marts 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Solgt 2020 til NRFAB TMe 1513. Forlod Danmark 5/2-20. | |
ME 1514 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 8/5-82. Iklædt blå folie april 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Front beskadiget 3/6-83 ved uheld med ME 1517 på Gb. Lakeret helrød oktober 2017. Solgt 2020 til NRFAB TMe 1514. Forlod Danmark 14/3-21. | |
ME 1515 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 14/5-82. Iklædt blå folie april 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1515. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1516 | Henschel | 1981 | Ankom til Rødby 9/7-82. Front 2 udskiftet 1983 efter uheld. Iklædt blå folie marts 2006. Tunnelgodkendt (2009). ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Lakeret blå 2013. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1516. | |
ME 1517 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 8/3-83. Iklædt blå folie marts 2006. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog (2009). Rustarbejde og oplakering i helblå udført 2015-16. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1517. | |
ME 1518 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 17/3-83. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Tunnelgodkendt (2009). Udrangeret 2021. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1518. Forlod Danmark 27/9-21. | |
ME 1519 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 6/4-83. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Udrangeret 2021. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1519. Forlod Danmark 27/9-21. | |
ME 1520 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 28/4-83. Kolliderede 6/1-98 med Abns 538 med regionaltog ved Regstrup. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 20020. Lakeret blå 2003. Lakeret helrød april 2018. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1520. | |
ME 1521 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 13/6-83. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Tunnelgodkendt (2009). 2013 udstyret med centralkobling for transport af IC4 og IC2. Lakeret helrød december 2016. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1521. | |
ME 1522 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 7/7-83. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1522. | |
ME 1523 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 8/8-83. Kørte 14/4-94 med regionaltog frontalt ind i MZ 1442 og 1439 med godstog ved Haslev - Store materielle skader. Lakeret blå marts 2002 som første ME. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1523. | |
ME 1524 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 31/8-83. Afsporede 25/2-00 med godstog på Torsøvej. Lakeret blå marts 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Brød i brand 12/1-16 i Hedehusene. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1524. Forlod Danmark 10/2-22. | |
ME 1525 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 2/9-83. Lakeret blå april 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1525. Forlod Danmark 10/1-22. | |
ME 1526 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 19/8-83. Påkørte 30/12-97 ME 1530 i Nykøbing Fl. Lakeret blå april 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1526. Forlod Danmark 10/2-22. | |
ME 1527 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 2/9-83. Lakeret blå marts 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2020 til NRFAB TMe 1527. Forlod Danmark 5/2-20. | |
ME 1528 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 29/9-83. Lakeret blå maj 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret helrød 2016. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1528. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1529 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 19/10-83. Afsporede 26/4-92 i Næstved. Lakeret blå juni 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1529. | |
ME 1530 | Henschel | 1983 | Ankom til Rødby 19/12-83. Påkørte 30/12-97 ME 1526 i Nykøbing Fl. Lakeret blå juni 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1530. Forlod Danmark 9/12-21. | |
ME 1531 | Henschel | 1985 | Ankom til Rødby 11/3-85. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Tunnelgodkendt (2009). 2012-13 udstyret med centralkobling for transport af IC4 og IC2. Lakeret helrød december 2017. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1531. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1532 | Henschel | 1985 | Ankom til Rødby 6/5-85. Lakeret blå juni 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1532. Forlod Danmark 21/4-22. | |
ME 1533 | Henschel | 1985 | Ankom til Rødby 1/11-85. Kørte 193 km/h under test ved Vojens 1998. Lakeret blå juni 2002. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Lakeret helrød 2016. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1533. Forlod Danmark 10/2-22. | |
ME 1534 | Henschel | 1985 | Ankom til Rødby 11/11-85. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1534. | |
ME 1535 | Henschel | 1985 | 61Ankom til Rødby 18/11-85. Afsporet 25/4-88 med IC 104 i Sorø (Oprangering: Lok, A 009, B 147, B 534, B 110, B 073, B 130, ABg 285) - 8 dræbte, 72 kvæstede. Lakeret blå 2002/03. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Tunnelgodkendt (2009). Solgt 2021 til NRFAB TMe 1535. | |
ME 1536 | Henschel | 1985 | Ankom til Rødby 18/11-85. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2003. Påkørte 11/12-05 Abs 7914 i Kalundborg. Tunnelgodkendt (2009). Lakeret helrød marts 2017. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1536. | |
ME 1537 | Henschel | 1985 | Ankom til Rødby 2/11-85. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002. Lakeret blå 2002. Kørte 1/12-02 indvielsestog med dobbeltdækkervogne fra Kalundborg til København. Tunnelgodkendt (2009). Lakeret helrød december 2017. Solgt 2021 til NRFAB TMe 1537. Forlod Danmark 9/12-21. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.
Læs mere